Bilingvālā izglītība un CLIL
Par bilingvālo izglītību
Metodisks līdzeklis pamatizglītības un vidējās izglītības skolotājiem “Portfolio mācību jomu satura un latviešu valodas integrētai apguvei” Portfolio ir izstrādāts ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā”. Portfolio mērķis ir pilnveidot dažādu mācību priekšmetu skolotāju profesionālo kompetenci un sekmēt sadarbību, lai palīdzētu mazākumtautību skolēniem mācību priekšmeta satura apguves procesā apgūt arī latviešu valodu. Portfolio sastāv no teorētiskās un praktiskās daļas. Teorētiskā daļa balstās uz dažādos pētījumos aprobētām idejām un projekta „Kompetenču pieeja mācību saturā” koncepcijā aprakstītajām pamatnostādnēm lietpratīga skolēna pieredzes veidošanās procesā. Praktiskajā daļā tiek piedāvāti labās prakses piemēri integrētai satura un latviešu valodas apguvei.
lejuplādēt Lingvodidaktika: latviešu valodas mācības pusaudžiem un jauniešiem
Rokasgrāmata pamatskolas un vidusskolas pedagogiemRokasgrāmata ir izstrādāta ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā”. Rokasgrāmata sniedz teorētisku un metodisku atbalstu pamatskolas un vidusskolas skolotājiem. Rokasgrāmatā ir sešas nodaļas: Saziņa kontekstā – latviešu valodas mācību process 7.-9. klasē; Teksts un tekstveide – latviešu valodas mācību process 7.-9. klasē; Valodas struktūras izpratne 7.-12. klasē; Latviešu valoda kā otrā valoda. Divvalodība un daudzvalodība; Valodas lietpratība vidusskolā: valoda, sabiedrība, mediji; Valodas lietpratība vidusskolā: stilistika un valodas stils. Tā kā kompetenču attīstības procesā nozīmīgi ir gan zināt, gan prast izmantot zināšanas, izdevuma nodaļu struktūrā iekļauti arī praktiski ieteikumi ar piemēriem. Autori arī ņēmuši vērā izglītības paradigmas maiņu, virzoties vairāk no akadēmiskās paradigmas (mācību priekšmeta centrētas paradigmas) uz bērncentrētu paradigmu, kuras priekšplānā ir skolēnu latviešu valodas lietpratības jeb kompetences attīstība.Lejulādēt Rokasgrāmata sākumskolas pedagogiem “Mācības bilingvāli un latviešu valodā” Rokasgrāmata sākumskolas pedagogiem “Mācības bilingvāli un latviešu valodā” ir izstrādāta ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā”. Rokasgrāmata sniedz teorētisku un metodisku atbalstu sākumskolas skolotājiem lietpratībā balstītā mācību satura un pieejas ieviešanai, kā arī sākumskolas skolēnu valodas pratības veicināšanai. Rokasgrāmatā ir septiņas nodaļas: Lietpratībā balstīta latviešu valodas apguve sākumizglītībā: iespējas un izaicinājumi; Mācīšanās mācīties un sevis izzināšana latviešu valodas prasmju attīstības kontekstā; Mācīšanās iedziļinoties: no teorētiskiem aspektiem līdz praktiskiem piemēriem; Kompleksie uzdevumi; Formatīvā vērtēšana mācīšanās atbalstam; Informācijas tehnoloģiju jēgpilna izmantošana; Labās prakses piemēri: latviešu valodas mācību stunda sākumizglītībā. Rokasgrāmata ir vērtīgs atbalsts gan sākumizglītības latviešu valodas skolotājiem, gan mazākumtautību izglītības programmās strādājošiem sākumskolas skolotājiem, kuri mācību procesā nodrošina latviešu valodas un mācību satura integrētu apguvi. Tāpat rokasgrāmata sniedz vērtīgas idejas skolotajiem, kuri strādā lingvistiski neviendabīgā vidē.
lejuplādēt Rokasgrāmata pirmsskolas pedagogam “Latviešu valodas apguve pirmsskolā” Rokasgrāmata pirmsskolas pedagogam “Latviešu valodas apguve pirmsskolā” ir izstrādāta ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā”. Rokasgrāmatai ir divas nodaļas. Pirmajā nodaļā ir raksturots pirmsskolas pedagoģiskais process un sniegts teorētiskais pamatojums tam, kas jāņem vērā, plānojot un īstenojot latviešu valodas un citu jomu mācību satura integrētu apguvi. Otrajā nodaļā tiek piedāvāti metodiski ieteikumi rotaļnodarbībām, lai īstenotu pirmsskolas izglītības vadlīnijās paredzētās prasības un nodrošinātu pēctecību starp pirmsskolu un sākumskolu.
lejuplādēt „ES – PASAULĒ, PASAULE – MANĪ” Integrētais mācību līdzeklis sociokultūras kompetences veidošanai
lejuplādēt Rakstu krājums „Jaunais un aktuālais bilingvālajā izglītībā Latvijā un pasaulē” Atbalsta materiāls bilingvālās izglītības politikas veidotājiem Latvijā, kā arī pedagogiem, kuri strādā bilingvālajā izglītībā un vēlas uzzināt par citu valstu aktuālo pieredzi šajā jomā. Rakstu krājumā iekļauti starptautiskajos žurnālos un rakstu krājumos iekļauti bilingvālās izglītības pētnieku raksti no 2005.-2009.gadam.
lejuplādēt Par CLIL
Valodas un satura integrēta apguve Metodikas skolas “Pupa” 18.01.2022.tīmekļseminārs diasporas skolotājiem.
atvērt CLIL pieredze Latvijā. Attīstības vēsture CLIL jēdziens un bilingvālā izglītība. CLIL Latvijas kontekstā.
lejuplādēt Mācību valodu loma skolu izglītības programmās Publikācijas nosaukums franču valodā:
La place des langues de scolarisation dans les programmesPublikācijas izdevējs: Eiropas Padomes Valodas politikas nodaļas Demokrātijas ģenerāldirektorāts; www.coe.int/lang
Neatkarīgi no mācību priekšmeta jebkuru zināšanu apguve skolā ir saistīta ar valodu. Izdevuma autori piedāvā lingvistisko kritēriju pieeju, kas ļautu atbilstoši klasificēt mācību priekšmetu zināšanas un valodas dažādās dimensijas. Īpašs uzsvars ir likts uz saikni starp zināšanām un mācību valodu. Izdevumā izmantotās pieejas pamatā ir pieņēmums, ka zināšanu apguve dažādos priekšmetos lielā mērā ir atkarīga no mācību valodas dabaszinātņu, mākslas un tehnisko priekšmetu diskursu labas pārzināšanas. Tomēr bieži vien šī valoda tiek uzskatīta par vienkāršu un pašsaprotamu, zinātnisko diskursu specifiku nonivelējot līdz specializētai leksikai. Izdevuma autori vairākkārt norāda uz zināšanu un valodas attiecību sarežģīto dabu, uzsverot, ka zinātniskās komunikācijas specifika neaprobežojas ar izmantoto terminoloģiju vien. Izdevumā tiek analizēts diskursa žanra jēdziens, jo īpaši (bet ne tikai) raksturojot to zinātniskajās aprindās apritē esošo tekstu kontekstā, savukārt vispārīgās klasē izmantotās komunikācijas formas ir analizētas un aprakstītas mācīšanās formu kontekstā.
Izdevums ir paredzēts izglītības programmu un mācību grāmatu autoriem, pārbaudes darbu izstrādātājiem un arī skolotājiem, jo īpaši tiem, kuru mācītie priekšmeti reizēm tiek kļūdaini uzskatīti par “nelingvistiskiem”. Tā noderēs arī speciālistiem, kuri sagatavo skolotājus, jo īpaši tos, kuri nemāca valodas priekšmetus.
lejuplādēt Mācību materiāli
Mācību satura un valodas apguve bioloģijā 7.–9. klasei Mācību līdzeklis skolēnam
atvert Mācību satura un valodas apguve fizikā 7.–9. klasei Mācību līdzeklis skolēnam
atvert Mācību satura un valodas apguve ģeogrāfijā 7.–9. klasei Mācību līdzeklis skolēnam
atvert Mācību satura un valodas apguve ķīmijā 7.–9. klasei Mācību līdzeklis skolēnam
atvert Mācību satura un valodas apguve matemātikā 7.–9. klasei Mācību līdzeklis skolēnam
atvert Mācību satura un valodas apguve sociālajās zinībās 7.–9. klasei Mācību līdzeklis skolēnam
atvert Mācību satura un valodas apguve vēsturē 7.–9. klasei Mācību līdzeklis skolēnam
atvert Sociālās zinības pamatskolai latviešu, angļu un vācu valodā. Rūpes par vidi Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)
Digitālais mācību līdzeklis pamatskolai ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis mācību satura sociālajās zinībās un latviešu valodas, angļu valodas, kā arī vācu valodas integrētai apguvei. Tas ir paredzēts zināšanu un prasmju nostiprināšanai par tematu „Rūpes par vidi”. Materiālu var integrēt gan sociālo zinību stundās, gan svešvalodu, gan latviešu valodas stundās. Detalizētāka informācija par materiālu ir sniegta metodiskajās norādēs skolotājam (mācību līdzekļa sadaļā “Skolotājs”).
atvert Vēsture un ģeogrāfija pamatskolai latviešu, angļu un vācu valodā Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)
Digitālais mācību līdzeklis 7.-9. klašu skolēniem ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis terminu satura un valodu (angļu, vācu) integrētai apguvei par tematu „Lielie ģeogrāfiskie atklājumi. Amerikas atklāšana”. Mācību papildu līdzeklis ir veidots tā, lai skolēniem veidotos kopvesels un samēra pilnīgs redzējums par laiku, kad eiropieši bija gatavi kuģot pāri okeāniem un atklāt pārējo pasauli. Detalizētāka informācija par materiālu ir sniegta metodiskajās norādēs skolotājam (mācību līdzekļa sadaļā “Skolotājs”).
atvert Matemātikas, fizikas, ķīmijas, ekonomikas un kultūras nozares termini vidusskolai latviešu, angļu un vācu valodā Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)
Digitālais mācību līdzeklis vidusskolai ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis terminu satura un valodu (angļu, vācu) integrētai apguvei par tematu „Vide. Ūdens”. Tas ir paredzēts 10.–12. klašu skolēniem, lai papildinātu vai nostiprinātu, vai atkārtotu jau esošās zināšanas par matemātikas, fizikas, ķīmijas, ekonomikas un kulturoloģijas jēdzieniem, kuri var tikt lietoti ikdienas situācijās saistībā ar minēto tematu. Materiālu veido piecas nodaļas, kas atbilst pieciem mācību priekšmetiem – matemātika, fizika, ķīmija, ekonomika un kulturoloģija. Mācību līdzekli var integrēt gan svešvalodu, gan citu priekšmetu stundās. Tas veidots kā ilustratīvs materiāls vienai no pieejām terminu apguvē. Pamatojoties uz apgūto darbā ar šo materiālu, skolēni klātienes stundās paši var kopīgi veidot līdzīgas tematiskās terminu datubāzes un uzdevumus. Detalizētāka informācija par materiālu ir sniegta metodiskajās norādēs skolotājam (mācību līdzekļa sadaļā “Skolotājs”).
atvert Ģeogrāfija vidusskolai latviešu, angļu un vācu valodā. Vide. Ūdens. Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)
Digitālais mācību līdzeklis vidusskolai ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis ģeogrāfijas satura un valodu (angļu, vācu) integrētai apguvei par tematu „Vide. Ūdens”. Mācību līdzekli var integrēt gan ģeogrāfijas stundās, gan svešvalodu stundās. Tas palīdzēs skolēniem apgūt saistošā veidā un labāk izprast ģeogrāfiskos terminus latviešu, angļu un vācu valodā, kā arī bagātināt vārdu krājumu gan angļu, gan vācu valodā. Papildus tas mudinās atrast un lasīt sevi interesējošo informāciju svešvalodās, kas ir īpaši svarīgi, jo liela daļa būtiskas informācijas, piem., gan aktuālākā informācija par procesiem pasaulē, gan dažāda veida kartes, ir pieejama tikai angļu vai vācu valodā. Detalizētāka informācija par materiālu ir sniegta metodiskajās norādēs skolotājam (mācību līdzekļa sadaļā “Skolotājs”).
atvert Es pasaulē. Sociālās zinības sākumskolai latviešu, angļu un vācu valodā. Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)
Digitālais mācību līdzeklis sociālo zinību apguvei sākumskolas skolēniem ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis terminu satura un valodu (angļu, vācu) integrētai apguvei par tematu „Es pasaulē”.
atvert Dabaszinības sākumskolai latviešu, angļu un vācu valodā. Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)
Digitālais mācību līdzeklis dabaszinību apguvei sākumskolas skolēniem ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis terminu satura un valodu (angļu, vācu) integrētai apguvei.
atvert Metodiskie materiāli
Mācību priekšmetu jēdzienu vārdnīca vidusskolai lejuplādēt Pirmsskolas bilingvālo izglītības programmu izstrādes teorētiskais pamatojums PII pedagogiem, metodiķiem
Pirmsskolas izglītības programmas pamatojums izstrādāts atbilstoši Pirmsskolas izglītības reformas konceptuālajam ietvaram, kurš ir mērķēts uz ikviena bērna spējām un attīstībai atbilstošu, radoši attīstošu, kvalitatīvu un vienlīdzīgi pieejamu pirmsskolas izglītību
lejuplādēt Pirmsskolas izglītības mācību programma bilingvālai mācību satura apguvei PII pedagogiem, metodiķiem
Pirmsskolas izglītības mācību programma bilingvālai mācību satura apguvei 4–6 gadus veciem bērniem (3. pakāpe un 4. pakāpe)
lejuplādēt Rakstītprasmes pilnveide latviešu valodā dažādos mācību priekšmetos 7.-9.klasē. Metodiskais līdzeklis bilingvālajā izglītībā
lejuplādēt DabaszinībasPārbaudes darbs 4. klasei Priekšmeti un materiāli. Ķermeņi un vielas
lejuplādēt Pārbaudes darbs 4. klasei Tēmas – „Magnēts”, „Skaņa”, „Gaisma”. Tēma – „Sēnes”
lejuplādēt Stundas gaitas plānojums ar atsevišķiem uzdevumiem 3. un 4. klasei Dabaszinību stunda ar integrētu latviešu valodu. Darbs ar tekstu. Klausīšanās uzdevums. Skolēni vairāk uzzina par botānisko dārzu un mācās pazīt augus. Teikumu veidošana un papildināšana. Darbs ar karti. Dialogs
lejupādēt Dabaszinības 1. klasei Videofilma
1. Augu daudzveidība
2. Dzīvnieku daudzveidība
3. Dabas ainavas
4. Mājdzīvnieki
5. Mājokļi
Atvērt Dabaszinības 2. klasei Videofilma
1. Rudens
2. Ziema
3. Pavasaris
4. Vasara
5. Dabas pētnieksAtvērt Dabaszinības 3. klasei Videofilma
1. Sarunas ar dzīvniekiem
2. Dzīvnieku klases
3. Augsne un ieži
4. Dabas aizsardzība
5. Vienkāršie mehānismAtvērt Dabaszinības 4. klasei Videofilma
1. Zvaigžņotā debess
2. Siltuma joslas
3. Kontinenti
4. Vielu pārvērtības
5. Ūdens apriteAtvērt Dabaszinības 5. klasei Videofilma
1. Dzīvnieku un augu pielāgošanās
2. Ceļojums ar kartēm
3. SkaņaAtvērt Dabaszinības 6. klasei Videofilma
1. Dzīvnieku un augu vairošanās
2. Atklājumi un izgudrojumi
3. Tropiskais mežs IndonēzijāAtvērt Dabas zinības 1. klase Darba lapas
lejuplādēt Dabas zinības 2. klase Darba lapas
lejuplādēt Dabas zinības 3. klase Darba lapas
lejuplādēt Dabas zinības 4. klase Darba lapas
lejuplādēt Dabas zinības 5. klase Darba lapas
lejuplādēt Dabas zinības 6. klase Darba lapas
lejuplādēt
Latviešu valoda
Latviešu valoda ir dzimtā valoda aptuveni 1,5 miljoniem cilvēku. No tiem 1,38 miljoni dzīvo Latvijā, bet pārējie ASV, Krievijā, Austrālijā, Kanādā, Lielbritānijā, Vācijā, Lietuvā, Igaunijā, Zviedrijā, Brazīlijā un nelielā skaitā arī citās valstīs.
Latviešu valoda pieder indoeiropiešu valodu saimei un kopā ar lietuviešu valodu veido baltu valodu grupu.
Latviešu valodā ir trīs dialekti - lībiskais dialekts, vidus dialekts un augšzemnieku dialekts. Latviešu literārās valodas pamatā ir vidus dialekts.