Māci

Bilingvālā izglītība un CLIL

  • Par bilingvālo izglītību

    „ES – PASAULĒ, PASAULE – MANĪ”

    Integrētais mācību līdzeklis sociokultūras kompetences veidošanai

    Autors: Dr. philol. Maija Burima, DU Humanitārās fakultātes profesore
    lejuplādēt
    Rakstu krājums „Jaunais un aktuālais bilingvālajā izglītībā Latvijā un pasaulē”

    Atbalsta materiāls bilingvālās izglītības politikas veidotājiem Latvijā, kā arī pedagogiem, kuri strādā bilingvālajā izglītībā un vēlas uzzināt par citu valstu aktuālo pieredzi šajā jomā. Rakstu krājumā iekļauti starptautiskajos žurnālos un rakstu krājumos iekļauti bilingvālās izglītības pētnieku raksti no 2005.-2009.gadam.

    lejuplādēt

  • Par CLIL

    CLIL pieredze Latvijā. Attīstības vēsture

    CLIL jēdziens un bilingvālā izglītība. CLIL Latvijas kontekstā.

    Autors: Indra Lapinska, Latviešu valodas aģentūra
    lejuplādēt

     

  • Mācību materiāli

    Sociālās zinības pamatskolai latviešu, angļu un vācu valodā. Rūpes par vidi

    Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)

    Autores: Solveiga Akmentiņa, Silva Čakle, Egija Lukjanska, Nataļja Meļņika

    Digitālais mācību līdzeklis pamatskolai ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis mācību satura sociālajās zinībās un latviešu valodas, angļu valodas, kā arī vācu valodas integrētai apguvei. Tas ir paredzēts zināšanu un prasmju nostiprināšanai par tematu „Rūpes par vidi”. Materiālu var integrēt gan sociālo zinību stundās, gan svešvalodu, gan latviešu valodas stundās. Detalizētāka informācija par materiālu ir sniegta metodiskajās norādēs skolotājam (mācību līdzekļa sadaļā “Skolotājs”).

    atvert
    Vēsture un ģeogrāfija pamatskolai latviešu, angļu un vācu valodā

    Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)

    Autori: Anita Šaltāne, Edgars Bērziņš, Baiba Asare, Karīna Petrova

    Digitālais mācību līdzeklis 7.-9. klašu skolēniem ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis terminu satura un valodu (angļu, vācu) integrētai apguvei par tematu „Lielie ģeogrāfiskie atklājumi. Amerikas atklāšana”. Mācību papildu līdzeklis ir veidots tā, lai skolēniem veidotos kopvesels un samēra pilnīgs redzējums par laiku, kad eiropieši bija gatavi kuģot pāri okeāniem un atklāt pārējo pasauli. Detalizētāka informācija par materiālu ir sniegta metodiskajās norādēs skolotājam (mācību līdzekļa sadaļā “Skolotājs”).

    atvert
    Matemātikas, fizikas, ķīmijas, ekonomikas un kultūras nozares termini vidusskolai latviešu, angļu un vācu valodā

    Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)

    Autores: Valentīna Andersone, Kristīne Liepiņa, Aija Plēsuma, Dana Rozenfelde, Guna Savicka

    Digitālais mācību līdzeklis vidusskolai ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis terminu satura un valodu (angļu, vācu) integrētai apguvei par tematu „Vide. Ūdens”. Tas ir paredzēts 10.–12. klašu skolēniem, lai papildinātu vai nostiprinātu, vai atkārtotu jau esošās zināšanas par matemātikas, fizikas, ķīmijas, ekonomikas un kulturoloģijas jēdzieniem, kuri var tikt lietoti ikdienas situācijās saistībā ar minēto tematu. Materiālu veido piecas nodaļas, kas atbilst pieciem mācību priekšmetiem – matemātika, fizika, ķīmija, ekonomika un kulturoloģija. Mācību līdzekli var integrēt gan svešvalodu, gan citu priekšmetu stundās. Tas veidots kā ilustratīvs materiāls vienai no pieejām terminu apguvē. Pamatojoties uz apgūto darbā ar šo materiālu, skolēni klātienes stundās paši var kopīgi veidot līdzīgas tematiskās terminu datubāzes un uzdevumus. Detalizētāka informācija par materiālu ir sniegta metodiskajās norādēs skolotājam (mācību līdzekļa sadaļā “Skolotājs”).

    atvert
    Ģeogrāfija vidusskolai latviešu, angļu un vācu valodā. Vide. Ūdens.

    Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)

    Autores: Ina Jukēvica, Nora Jurjāne, Vallija Vahere

    Digitālais mācību līdzeklis vidusskolai ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis ģeogrāfijas satura un valodu (angļu, vācu) integrētai apguvei par tematu „Vide. Ūdens”. Mācību līdzekli var integrēt gan ģeogrāfijas stundās, gan svešvalodu stundās. Tas palīdzēs skolēniem apgūt saistošā veidā un labāk izprast ģeogrāfiskos terminus latviešu, angļu un vācu valodā, kā arī bagātināt vārdu krājumu gan angļu, gan vācu valodā. Papildus tas mudinās atrast un lasīt sevi interesējošo informāciju svešvalodās, kas ir īpaši svarīgi, jo liela daļa būtiskas informācijas, piem., gan aktuālākā informācija par procesiem pasaulē, gan dažāda veida kartes, ir pieejama tikai angļu vai vācu valodā. Detalizētāka informācija par materiālu ir sniegta metodiskajās norādēs skolotājam (mācību līdzekļa sadaļā “Skolotājs”).

    atvert
    Es pasaulē. Sociālās zinības sākumskolai latviešu, angļu un vācu valodā.

    Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)

    Digitālais mācību līdzeklis sociālo zinību apguvei sākumskolas skolēniem ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis terminu satura un valodu (angļu, vācu) integrētai apguvei par tematu „Es pasaulē”.

    atvert
    Dabaszinības sākumskolai latviešu, angļu un vācu valodā.

    Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)

    Autores: Linda Krastiņa, Ieva Pudža, Inese Labanovska

    Digitālais mācību līdzeklis dabaszinību apguvei sākumskolas skolēniem ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis terminu satura un valodu (angļu, vācu) integrētai apguvei.

    atvert

    Metodiskie materiāli

    Mācību priekšmetu jēdzienu vārdnīca vidusskolai lejuplādēt
    Pirmsskolas bilingvālo izglītības programmu izstrādes teorētiskais pamatojums

    PII pedagogiem, metodiķiem

    Pirmsskolas izglītības programmas pamatojums izstrādāts atbilstoši Pirmsskolas izglītības reformas konceptuālajam ietvaram, kurš ir mērķēts uz ikviena bērna spējām un attīstībai atbilstošu, radoši attīstošu, kvalitatīvu un vienlīdzīgi pieejamu pirmsskolas izglītību

    Autors: Irina Maslo
    lejuplādēt
    Pirmsskolas izglītības mācību programma bilingvālai mācību satura apguvei

    PII pedagogiem, metodiķiem

    Pirmsskolas izglītības mācību programma bilingvālai mācību satura apguvei 4–6 gadus veciem bērniem (3. pakāpe un 4. pakāpe)

    Autori: Žanna Zeikate, Marina Milaša, Diāna Škutāne
    lejuplādēt
    Rakstītprasmes pilnveide latviešu valodā dažādos mācību priekšmetos 7.-9.klasē.

    Metodiskais līdzeklis bilingvālajā izglītībā

    lejuplādēt
    Dabaszinības
    Pārbaudes darbs 4. klasei

    Priekšmeti un materiāli. Ķermeņi un vielas

    Autors: Aija Damberga
    lejuplādēt
    Pārbaudes darbs 4. klasei

    Tēmas – „Magnēts”, „Skaņa”, „Gaisma”. Tēma – „Sēnes”

    Autors: Aija Damberga
    lejuplādēt
    Stundas gaitas plānojums ar atsevišķiem uzdevumiem 3. un 4. klasei

    Dabaszinību stunda ar integrētu latviešu valodu. Darbs ar tekstu. Klausīšanās uzdevums. Skolēni vairāk uzzina par botānisko dārzu un mācās pazīt augus. Teikumu veidošana un papildināšana. Darbs ar karti. Dialogs

    Autors: Iveta Pelčere
    lejupādēt
    Dabaszinības 1. klasei

    Videofilma

    1. Augu daudzveidība

    2. Dzīvnieku daudzveidība

    3. Dabas ainavas

    4. Mājdzīvnieki

    5. Mājokļi

    Scenārija autori: Laura Līdaka, Ingmārs Līdaka, Agris Poikāns, Raitis Vulfs
    Režisores: Ināra Čakste, Indra Tilaka
    Operatori: Aivars Cāns, Ingmārs Līdaka
    Atvērt
    Dabaszinības 2. klasei

    Videofilma

    1. Rudens
    2. Ziema
    3. Pavasaris
    4. Vasara
    5. Dabas pētnieks

    Scenārija autori: Laura Līdaka, Ingmārs Līdaka
    Režisores: Ināra Čakste, Indra Tilaka
    Operatori: Aivars Cāns, Ingmārs Līdaka
    Atvērt
    Dabaszinības 3. klasei

    Videofilma
    1. Sarunas ar dzīvniekiem
    2. Dzīvnieku klases
    3. Augsne un ieži
    4. Dabas aizsardzība
    5. Vienkāršie mehānism

    Scenārija autori: Laura Līdaka, Agris Poikāns, Raitis Vulfs
    Režisores: Ināra Čakste, Indra Tilaka
    Operatori: Aivars Cāns, Ingmārs Līdaka
    Atvērt
    Dabaszinības 4. klasei

    Videofilma
    1. Zvaigžņotā debess
    2. Siltuma joslas
    3. Kontinenti
    4. Vielu pārvērtības
    5. Ūdens aprite

    Scenārija autori: Laura Līdaka, Ingmārs Līdaka, Raitis Vulfs
    Režisores: Ināra Čakste, Indra Tilaka
    Operatori: Aivars Cāns, Ingmārs Līdaka
    Atvērt
    Dabaszinības 5. klasei

    Videofilma
    1. Dzīvnieku un augu pielāgošanās
    2. Ceļojums ar kartēm
    3. Skaņa

    Scenārija autori: Laura Līdaka, Ingmārs Līdaka, Raitis Vulfs, Renāte Ļucāne
    Režisores: Ināra Čakste, Indra Tilaka
    Operatori: Aivars Cāns, Ingmārs Līdaka
    Atvērt
    Dabaszinības 6. klasei

    Videofilma
    1. Dzīvnieku un augu vairošanās
    2. Atklājumi un izgudrojumi
    3. Tropiskais mežs Indonēzijā

    Scenārija autori: Laura Līdaka, Ingmārs Līdaka, Raitis Vulfs, Renāte Ļucāne
    Režisores: Ināra Čakste, Indra Tilaka
    Operatori: Aivars Cāns, Ingmārs Līdaka
    Atvērt
    Dabas zinības 1. klase

    Darba lapas

    lejuplādēt
    Dabas zinības 2. klase

    Darba lapas

    lejuplādēt
    Dabas zinības 3. klase

    Darba lapas

    lejuplādēt
    Dabas zinības 4. klase

    Darba lapas

    lejuplādēt
    Dabas zinības 5. klase

    Darba lapas

    lejuplādēt
    Dabas zinības 6. klase

    Darba lapas

    lejuplādēt
    Mājturība un tehnoloģijas
    Diagnosticējošais darbs 7. klasei

    Auduma tehnoloģijas

    Autors: Malda Spolīte
    lejuplādēt
    Vērtēšanas kritēriji 5.–9. klasei

    Prasības krāsu mācībā un kompozīcijas zīmējumiem (arī formu stilizējumiem). Vērtēšanas kritēriji šūšanā. Prasības izšūšanā un aušanā

    Autors: Arnolds Ziemelis
    lejuplādēt
    Tematiskais plāns 5.–7. klasei

    Tematiskais plāns un vielas sadale interešu izglītības programmai (pulciņam) „Kokapstrāde un tehnoloģijas”

    Autors: Arnolds Ziemelis
    lejuplādēt
    Ķīmija
    Atsevišķi uzdevumi 8. klasei

    Vielas daudzums. Molmasa

    Autors: Aija Pilmane
    lejuplādēt
    Laboratorijas darbs 8. klasei

    Ķīmisko reakciju veidi

    Autors: Aija Pilmane
    lejuplādēt
    Pārbaudes darbs 9. klasei

    Neorganisko vielu iedalījums

    Autors: Aija Pilmane
    lejuplādēt
    Laboratorijas darbs 9. klasei

    Skābju īpašības

    Autors: Aija Pilmane
    lejuplādēt
    Laboratorijas darbs 10. klasei

    Reakciju veidi un faktori, kas ietekmē reakciju ātrumu

    Autors: Aija Pilmane
    lejuplādēt
    Fizika, astronomija
    Darba lapas fizikā vai astronomijā 11. klasei

    Saules sistēmas planētas

    Autors: Mārīte Eglīte
    lejuplādēt
    Darba lapas 12. klasei

    Gaismas stari, Heigensa princips, gaismas atstarošanās

    Autors: Mārīte Eglīte
    lejuplādēt
    Darba lapas 12. klasei

    Gaismas ātruma mērīšana

    Autors: Mārīte Eglīte
    lejuplādēt

Latviešu valoda

Latviešu valoda ir dzimtā valoda aptuveni 1,5 miljoniem cilvēku. No tiem 1,38 miljoni dzīvo Latvijā, bet pārējie ASV, Krievijā, Austrālijā, Kanādā, Lielbritānijā, Vācijā, Lietuvā, Igaunijā, Zviedrijā, Brazīlijā un nelielā skaitā arī citās valstīs.


Latviešu valoda pieder indoeiropiešu valodu saimei un kopā ar lietuviešu valodu veido baltu valodu grupu.


Latviešu valodā ir trīs dialekti - lībiskais dialekts, vidus dialekts un augšzemnieku dialekts. Latviesu literatūrās valodas pamatā ir vidus dialekts.