Māci

Bilingvālā izglītība un CLIL

  • Par bilingvālo izglītību

    Metodisks līdzeklis pamatizglītības un vidējās izglītības skolotājiem “Portfolio mācību jomu satura un latviešu valodas integrētai apguvei”

    Portfolio ir izstrādāts ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā”. Portfolio mērķis ir pilnveidot dažādu mācību priekšmetu skolotāju profesionālo kompetenci un sekmēt sadarbību, lai palīdzētu mazākumtautību skolēniem mācību priekšmeta satura apguves procesā apgūt arī latviešu valodu. Portfolio sastāv no teorētiskās un praktiskās daļas. Teorētiskā daļa balstās uz dažādos pētījumos aprobētām idejām un projekta „Kompetenču pieeja mācību saturā” koncepcijā aprakstītajām pamatnostādnēm lietpratīga skolēna pieredzes veidošanās procesā. Praktiskajā daļā tiek piedāvāti labās prakses piemēri integrētai satura un latviešu valodas apguvei.

     lejuplādēt
    Lingvodidaktika: latviešu valodas mācības pusaudžiem un jauniešiem
    Rokasgrāmata pamatskolas un vidusskolas pedagogiemRokasgrāmata ir izstrādāta ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā”. Rokasgrāmata sniedz teorētisku un metodisku atbalstu pamatskolas un vidusskolas skolotājiem. Rokasgrāmatā ir sešas nodaļas: Saziņa kontekstā – latviešu valodas mācību process 7.-9. klasē; Teksts un tekstveide – latviešu valodas mācību process 7.-9. klasē; Valodas struktūras izpratne 7.-12. klasē; Latviešu valoda kā otrā valoda. Divvalodība un daudzvalodība; Valodas lietpratība vidusskolā: valoda, sabiedrība, mediji; Valodas lietpratība vidusskolā: stilistika un valodas stils. Tā kā kompetenču attīstības procesā nozīmīgi ir gan zināt, gan prast izmantot zināšanas, izdevuma nodaļu struktūrā iekļauti arī praktiski ieteikumi ar piemēriem. Autori arī ņēmuši vērā izglītības paradigmas maiņu, virzoties vairāk no akadēmiskās paradigmas (mācību priekšmeta centrētas paradigmas) uz bērncentrētu paradigmu, kuras priekšplānā ir skolēnu latviešu valodas lietpratības jeb kompetences attīstība.
    Lejulādēt
    Rokasgrāmata sākumskolas pedagogiem “Mācības bilingvāli un latviešu valodā”

    Rokasgrāmata sākumskolas pedagogiem “Mācības bilingvāli un latviešu valodā” ir izstrādāta ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā”. Rokasgrāmata sniedz teorētisku un metodisku atbalstu sākumskolas skolotājiem lietpratībā balstītā mācību satura un pieejas ieviešanai, kā arī sākumskolas skolēnu valodas pratības veicināšanai. Rokasgrāmatā ir septiņas nodaļas: Lietpratībā balstīta latviešu valodas apguve sākumizglītībā: iespējas un izaicinājumi; Mācīšanās mācīties un sevis izzināšana latviešu valodas prasmju attīstības kontekstā; Mācīšanās iedziļinoties: no teorētiskiem aspektiem līdz praktiskiem piemēriem; Kompleksie uzdevumi; Formatīvā vērtēšana mācīšanās atbalstam; Informācijas tehnoloģiju jēgpilna izmantošana; Labās prakses piemēri: latviešu valodas mācību stunda sākumizglītībā. Rokasgrāmata ir vērtīgs atbalsts gan sākumizglītības latviešu valodas skolotājiem, gan mazākumtautību izglītības programmās strādājošiem sākumskolas skolotājiem, kuri mācību procesā nodrošina latviešu valodas un mācību satura integrētu apguvi. Tāpat rokasgrāmata sniedz vērtīgas idejas skolotajiem, kuri strādā lingvistiski neviendabīgā vidē.

    lejuplādēt
    Rokasgrāmata pirmsskolas pedagogam “Latviešu valodas apguve pirmsskolā”

    Rokasgrāmata pirmsskolas pedagogam “Latviešu valodas apguve pirmsskolā” ir izstrādāta ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā”. Rokasgrāmatai ir divas nodaļas. Pirmajā nodaļā ir raksturots pirmsskolas pedagoģiskais process un sniegts teorētiskais pamatojums tam, kas jāņem vērā, plānojot un īstenojot latviešu valodas un citu jomu mācību satura integrētu apguvi. Otrajā nodaļā tiek piedāvāti metodiski ieteikumi rotaļnodarbībām, lai īstenotu pirmsskolas izglītības vadlīnijās paredzētās prasības un nodrošinātu pēctecību starp pirmsskolu un sākumskolu.

    lejuplādēt
    „ES – PASAULĒ, PASAULE – MANĪ”

    Integrētais mācību līdzeklis sociokultūras kompetences veidošanai

    Autors: Dr. philol. Maija Burima, DU Humanitārās fakultātes profesore
    lejuplādēt
    Rakstu krājums „Jaunais un aktuālais bilingvālajā izglītībā Latvijā un pasaulē”

    Atbalsta materiāls bilingvālās izglītības politikas veidotājiem Latvijā, kā arī pedagogiem, kuri strādā bilingvālajā izglītībā un vēlas uzzināt par citu valstu aktuālo pieredzi šajā jomā. Rakstu krājumā iekļauti starptautiskajos žurnālos un rakstu krājumos iekļauti bilingvālās izglītības pētnieku raksti no 2005.-2009.gadam.

    lejuplādēt
  • Par CLIL

    Valodas un satura integrēta apguve

    Metodikas skolas “Pupa” 18.01.2022.tīmekļseminārs diasporas skolotājiem.

    atvērt
    CLIL pieredze Latvijā. Attīstības vēsture

    CLIL jēdziens un bilingvālā izglītība. CLIL Latvijas kontekstā.

    Autors: Indra Lapinska, Latviešu valodas aģentūra
    lejuplādēt
    Mācību valodu loma skolu izglītības programmās

    Autori: Žans Klods Bjako, Daniels Koste, Pīts Hains van de Vens un Helmūts Johanness Velmers

    Publikācijas nosaukums franču valodā:
    La place des langues de scolarisation dans les programmes

    Publikācijas izdevējs: Eiropas Padomes Valodas politikas nodaļas Demokrātijas ģenerāldirektorāts; www.coe.int/lang

    Neatkarīgi no mācību priekšmeta jebkuru zināšanu apguve skolā ir saistīta ar valodu. Izdevuma autori piedāvā lingvistisko kritēriju pieeju, kas ļautu atbilstoši klasificēt mācību priekšmetu zināšanas un valodas dažādās dimensijas. Īpašs uzsvars ir likts uz saikni starp zināšanām un mācību valodu. Izdevumā izmantotās pieejas pamatā ir pieņēmums, ka zināšanu apguve dažādos priekšmetos lielā mērā ir atkarīga no mācību valodas dabaszinātņu, mākslas un tehnisko priekšmetu diskursu labas pārzināšanas. Tomēr bieži vien šī valoda tiek uzskatīta par vienkāršu un pašsaprotamu, zinātnisko diskursu specifiku nonivelējot līdz specializētai leksikai. Izdevuma autori vairākkārt norāda uz zināšanu un valodas attiecību sarežģīto dabu, uzsverot, ka zinātniskās komunikācijas specifika neaprobežojas ar izmantoto terminoloģiju vien. Izdevumā tiek analizēts diskursa žanra jēdziens, jo īpaši (bet ne tikai) raksturojot to zinātniskajās aprindās apritē esošo tekstu kontekstā, savukārt vispārīgās klasē izmantotās komunikācijas formas ir analizētas un aprakstītas mācīšanās formu kontekstā.

    Izdevums ir paredzēts izglītības programmu un mācību grāmatu autoriem, pārbaudes darbu izstrādātājiem un arī skolotājiem, jo ​​īpaši tiem, kuru mācītie priekšmeti reizēm tiek kļūdaini uzskatīti par “nelingvistiskiem”. Tā noderēs arī speciālistiem, kuri sagatavo skolotājus, jo ​​īpaši tos, kuri nemāca valodas priekšmetus.

    lejuplādēt

     

  • Mācību materiāli

    Mācību satura un valodas apguve bioloģijā 7.–9. klasei

    Mācību līdzeklis skolēnam

    Autores: Ināra Pastare, Larisa Dubovska
    atvert
    Mācību satura un valodas apguve fizikā 7.–9. klasei

    Mācību līdzeklis skolēnam

    Autores: Ata Krūmiņa, Raisa Stunžāne
    atvert
    Mācību satura un valodas apguve ģeogrāfijā 7.–9. klasei

    Mācību līdzeklis skolēnam

    Autores: Aina Balode, Gaļina Skorobogatova
    atvert
    Mācību satura un valodas apguve ķīmijā 7.–9. klasei

    Mācību līdzeklis skolēnam

    Autores: Irina Matule, Valentīna Jefimova
    atvert
    Mācību satura un valodas apguve matemātikā 7.–9. klasei

    Mācību līdzeklis skolēnam

    Autores: Elfrīda Kokoriša, Jekaterina Semenkova-Lauce
    atvert
    Mācību satura un valodas apguve sociālajās zinībās 7.–9. klasei

    Mācību līdzeklis skolēnam

    Autores: Inga Pelcmane, Inta Poēma
    atvert
    Mācību satura un valodas apguve vēsturē 7.–9. klasei

    Mācību līdzeklis skolēnam

    Autores: Alise Cvetkova, Inesa Zameteļska
    atvert
    Sociālās zinības pamatskolai latviešu, angļu un vācu valodā. Rūpes par vidi

    Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)

    Autores: Solveiga Akmentiņa, Silva Čakle, Egija Lukjanska, Nataļja Meļņika

    Digitālais mācību līdzeklis pamatskolai ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis mācību satura sociālajās zinībās un latviešu valodas, angļu valodas, kā arī vācu valodas integrētai apguvei. Tas ir paredzēts zināšanu un prasmju nostiprināšanai par tematu „Rūpes par vidi”. Materiālu var integrēt gan sociālo zinību stundās, gan svešvalodu, gan latviešu valodas stundās. Detalizētāka informācija par materiālu ir sniegta metodiskajās norādēs skolotājam (mācību līdzekļa sadaļā “Skolotājs”).

    atvert
    Vēsture un ģeogrāfija pamatskolai latviešu, angļu un vācu valodā

    Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)

    Autori: Anita Šaltāne, Edgars Bērziņš, Baiba Asare, Karīna Petrova

    Digitālais mācību līdzeklis 7.-9. klašu skolēniem ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis terminu satura un valodu (angļu, vācu) integrētai apguvei par tematu „Lielie ģeogrāfiskie atklājumi. Amerikas atklāšana”. Mācību papildu līdzeklis ir veidots tā, lai skolēniem veidotos kopvesels un samēra pilnīgs redzējums par laiku, kad eiropieši bija gatavi kuģot pāri okeāniem un atklāt pārējo pasauli. Detalizētāka informācija par materiālu ir sniegta metodiskajās norādēs skolotājam (mācību līdzekļa sadaļā “Skolotājs”).

    atvert
    Matemātikas, fizikas, ķīmijas, ekonomikas un kultūras nozares termini vidusskolai latviešu, angļu un vācu valodā

    Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)

    Autores: Valentīna Andersone, Kristīne Liepiņa, Aija Plēsuma, Dana Rozenfelde, Guna Savicka

    Digitālais mācību līdzeklis vidusskolai ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis terminu satura un valodu (angļu, vācu) integrētai apguvei par tematu „Vide. Ūdens”. Tas ir paredzēts 10.–12. klašu skolēniem, lai papildinātu vai nostiprinātu, vai atkārtotu jau esošās zināšanas par matemātikas, fizikas, ķīmijas, ekonomikas un kulturoloģijas jēdzieniem, kuri var tikt lietoti ikdienas situācijās saistībā ar minēto tematu. Materiālu veido piecas nodaļas, kas atbilst pieciem mācību priekšmetiem – matemātika, fizika, ķīmija, ekonomika un kulturoloģija. Mācību līdzekli var integrēt gan svešvalodu, gan citu priekšmetu stundās. Tas veidots kā ilustratīvs materiāls vienai no pieejām terminu apguvē. Pamatojoties uz apgūto darbā ar šo materiālu, skolēni klātienes stundās paši var kopīgi veidot līdzīgas tematiskās terminu datubāzes un uzdevumus. Detalizētāka informācija par materiālu ir sniegta metodiskajās norādēs skolotājam (mācību līdzekļa sadaļā “Skolotājs”).

    atvert
    Ģeogrāfija vidusskolai latviešu, angļu un vācu valodā. Vide. Ūdens.

    Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)

    Autores: Ina Jukēvica, Nora Jurjāne, Vallija Vahere

    Digitālais mācību līdzeklis vidusskolai ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis ģeogrāfijas satura un valodu (angļu, vācu) integrētai apguvei par tematu „Vide. Ūdens”. Mācību līdzekli var integrēt gan ģeogrāfijas stundās, gan svešvalodu stundās. Tas palīdzēs skolēniem apgūt saistošā veidā un labāk izprast ģeogrāfiskos terminus latviešu, angļu un vācu valodā, kā arī bagātināt vārdu krājumu gan angļu, gan vācu valodā. Papildus tas mudinās atrast un lasīt sevi interesējošo informāciju svešvalodās, kas ir īpaši svarīgi, jo liela daļa būtiskas informācijas, piem., gan aktuālākā informācija par procesiem pasaulē, gan dažāda veida kartes, ir pieejama tikai angļu vai vācu valodā. Detalizētāka informācija par materiālu ir sniegta metodiskajās norādēs skolotājam (mācību līdzekļa sadaļā “Skolotājs”).

    atvert
    Es pasaulē. Sociālās zinības sākumskolai latviešu, angļu un vācu valodā.

    Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)

    Digitālais mācību līdzeklis sociālo zinību apguvei sākumskolas skolēniem ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis terminu satura un valodu (angļu, vācu) integrētai apguvei par tematu „Es pasaulē”.

    atvert
    Dabaszinības sākumskolai latviešu, angļu un vācu valodā.

    Interaktīvs mācību līdzeklis mācību satura un valodas integrētai apguvei (CLIL)

    Autores: Linda Krastiņa, Ieva Pudža, Inese Labanovska

    Digitālais mācību līdzeklis dabaszinību apguvei sākumskolas skolēniem ir ESF projektā Nr.8.3.1.1/16 „Kompetenču pieeja mācību saturā” veidots mācību papildu līdzeklis terminu satura un valodu (angļu, vācu) integrētai apguvei.

    atvert

    Metodiskie materiāli

    Mācību priekšmetu jēdzienu vārdnīca vidusskolai lejuplādēt
    Pirmsskolas bilingvālo izglītības programmu izstrādes teorētiskais pamatojums

    PII pedagogiem, metodiķiem

    Pirmsskolas izglītības programmas pamatojums izstrādāts atbilstoši Pirmsskolas izglītības reformas konceptuālajam ietvaram, kurš ir mērķēts uz ikviena bērna spējām un attīstībai atbilstošu, radoši attīstošu, kvalitatīvu un vienlīdzīgi pieejamu pirmsskolas izglītību

    Autors: Irina Maslo
    lejuplādēt
    Pirmsskolas izglītības mācību programma bilingvālai mācību satura apguvei

    PII pedagogiem, metodiķiem

    Pirmsskolas izglītības mācību programma bilingvālai mācību satura apguvei 4–6 gadus veciem bērniem (3. pakāpe un 4. pakāpe)

    Autori: Žanna Zeikate, Marina Milaša, Diāna Škutāne
    lejuplādēt
    Rakstītprasmes pilnveide latviešu valodā dažādos mācību priekšmetos 7.-9.klasē.

    Metodiskais līdzeklis bilingvālajā izglītībā

    lejuplādēt
    Dabaszinības
    Pārbaudes darbs 4. klasei

    Priekšmeti un materiāli. Ķermeņi un vielas

    Autors: Aija Damberga
    lejuplādēt
    Pārbaudes darbs 4. klasei

    Tēmas – „Magnēts”, „Skaņa”, „Gaisma”. Tēma – „Sēnes”

    Autors: Aija Damberga
    lejuplādēt
    Stundas gaitas plānojums ar atsevišķiem uzdevumiem 3. un 4. klasei

    Dabaszinību stunda ar integrētu latviešu valodu. Darbs ar tekstu. Klausīšanās uzdevums. Skolēni vairāk uzzina par botānisko dārzu un mācās pazīt augus. Teikumu veidošana un papildināšana. Darbs ar karti. Dialogs

    Autors: Iveta Pelčere
    lejupādēt
    Dabaszinības 1. klasei

    Videofilma

    1. Augu daudzveidība

    2. Dzīvnieku daudzveidība

    3. Dabas ainavas

    4. Mājdzīvnieki

    5. Mājokļi

    Scenārija autori: Laura Līdaka, Ingmārs Līdaka, Agris Poikāns, Raitis Vulfs
    Režisores: Ināra Čakste, Indra Tilaka
    Operatori: Aivars Cāns, Ingmārs Līdaka
    Atvērt
    Dabaszinības 2. klasei

    Videofilma

    1. Rudens
    2. Ziema
    3. Pavasaris
    4. Vasara
    5. Dabas pētnieks

    Scenārija autori: Laura Līdaka, Ingmārs Līdaka
    Režisores: Ināra Čakste, Indra Tilaka
    Operatori: Aivars Cāns, Ingmārs Līdaka
    Atvērt
    Dabaszinības 3. klasei

    Videofilma
    1. Sarunas ar dzīvniekiem
    2. Dzīvnieku klases
    3. Augsne un ieži
    4. Dabas aizsardzība
    5. Vienkāršie mehānism

    Scenārija autori: Laura Līdaka, Agris Poikāns, Raitis Vulfs
    Režisores: Ināra Čakste, Indra Tilaka
    Operatori: Aivars Cāns, Ingmārs Līdaka
    Atvērt
    Dabaszinības 4. klasei

    Videofilma
    1. Zvaigžņotā debess
    2. Siltuma joslas
    3. Kontinenti
    4. Vielu pārvērtības
    5. Ūdens aprite

    Scenārija autori: Laura Līdaka, Ingmārs Līdaka, Raitis Vulfs
    Režisores: Ināra Čakste, Indra Tilaka
    Operatori: Aivars Cāns, Ingmārs Līdaka
    Atvērt
    Dabaszinības 5. klasei

    Videofilma
    1. Dzīvnieku un augu pielāgošanās
    2. Ceļojums ar kartēm
    3. Skaņa

    Scenārija autori: Laura Līdaka, Ingmārs Līdaka, Raitis Vulfs, Renāte Ļucāne
    Režisores: Ināra Čakste, Indra Tilaka
    Operatori: Aivars Cāns, Ingmārs Līdaka
    Atvērt
    Dabaszinības 6. klasei

    Videofilma
    1. Dzīvnieku un augu vairošanās
    2. Atklājumi un izgudrojumi
    3. Tropiskais mežs Indonēzijā

    Scenārija autori: Laura Līdaka, Ingmārs Līdaka, Raitis Vulfs, Renāte Ļucāne
    Režisores: Ināra Čakste, Indra Tilaka
    Operatori: Aivars Cāns, Ingmārs Līdaka
    Atvērt
    Dabas zinības 1. klase

    Darba lapas

    lejuplādēt
    Dabas zinības 2. klase

    Darba lapas

    lejuplādēt
    Dabas zinības 3. klase

    Darba lapas

    lejuplādēt
    Dabas zinības 4. klase

    Darba lapas

    lejuplādēt
    Dabas zinības 5. klase

    Darba lapas

    lejuplādēt
    Dabas zinības 6. klase

    Darba lapas

    lejuplādēt


Latviešu valoda

Latviešu valoda ir dzimtā valoda aptuveni 1,5 miljoniem cilvēku. No tiem 1,38 miljoni dzīvo Latvijā, bet pārējie ASV, Krievijā, Austrālijā, Kanādā, Lielbritānijā, Vācijā, Lietuvā, Igaunijā, Zviedrijā, Brazīlijā un nelielā skaitā arī citās valstīs.


Latviešu valoda pieder indoeiropiešu valodu saimei un kopā ar lietuviešu valodu veido baltu valodu grupu.


Latviešu valodā ir trīs dialekti - lībiskais dialekts, vidus dialekts un augšzemnieku dialekts. Latviešu literārās valodas pamatā ir vidus dialekts.