Māci

Jaunumi aprīlī

Darbu sāk metodikas skola diasporas skolotājiem “Pupa”
Aprīlī darbu sākusi Latviešu valodas aģentūras metodikas skola “Pupa” diasporas skolotājiem. Tās mērķis ir pilnveidot diasporas skolotāju profesionālo kompetenci un sniegt atbalstu pedagoģisku izaicinājumu risināšanā, organizējot nodarbības un mācot latviešu valodu diasporas skolās.

Mācības notiek attālināti. Reizi mēnesī diasporas skolotāji saņem elektronisko izdevumu “Pupa”, kas veltīts kāda mācību procesā nozīmīga temata iepazīšanai, ietverot gan teorētiskās zināšanas, gan praktiskus piemērus, gan saites uz noderīgiem resursiem. Skolotāji, kuri vēlas kļūt par aktīviem metodikas skolas dalībniekiem, ne tikai iepazīstas ar izdevuma saturu, bet arī atbildīgi veic mājasdarbus.

Pirmais “Pupa” izdevums skolotājus sasniedza šī mēneša sākumā. Saņemtās atsauksmes  liecina, ka skolotāji ir priecīgi un novērtē iespēju papildināt savu profesionālo kompetenci. 14 skolotāji ir iesnieguši mājasdarbus un saņēmuši to apkopojumu, komentārus un ieteikumus. Lūk, skolotāju pirmās atsauksmes: “Milzīgs paldies par šiem materiāliem, tie ir zelta vērti. Ļoti liels prieks par šādu iespēju apmainīties ar idejām. Un, protams, par PUPAs izdevumu!”, “Milzīgs paldies!!! Noteikti smalki izskatīšu visus kolēģu darbus! Ar nepacietību gaidu jauno Pupas izdevumu!”

Otrais izdevums pie diasporas skolotājiem nonāks 2. maijā. Aicinām arī pārējos elektroniskā izdevuma saņēmējus un lasītājus kļūt par aktīviem metodikas skolas dalībniekiem. Skolotāji, kuri izpildīs un atsūtīs vismaz septiņus mājasdarbus (pavisam 2019. gadā būs astoņi), saņems arī apliecinājumu par LVA metodikas skolas absolvēšanu un balvas.

Ar metodikas skolas “Pupa” materiāliem aicinām iepazīties šeit.

Mācies Latvijas vēsturi? Mācies – dziedot!
Diasporas skolotāja Mārtiņa Puteņa izstrādātais mācību materiāls „Latvijas vēsture dziesmās” radīts, lai padarītu Latvijas vēstures mācīšanos interesantu mūsdienu jauniešiem. Autors balstās pedagoģiskā darba pieredzē un uzsver: „Vieglāk ir iemācīties dziedāt dziesmu, nevis atcerēties no galvas kādu tekstu. Turklāt latviešiem ir daudz dziesmu, kas tieši vai netieši ir saistītas ar kādu nozīmīgu vēstures posmu.”

Materiālu var izmantot pilnībā, 26 nodaļās hronoloģiski iepazīstot Latvijas vēsturi, kā arī gūt atsevišķas idejas vai materiālus mācību stundām. Materiāls aptver laika posmu no pirmo cilvēku ienākšanas tagadējā Latvijas teritorijā līdz mūsdienām, metot skatu arī nākotnē. „Latvijas vēsture dziesmās” palīdz izprast arī pasaules un Latvijas vēsturisko notikumu mijiedarbību, sniedzot strapdisciplināras, vispusīgas zināšanas.

Lai veiksmīgi strādātu ar materiālu, skolēniem nepieciešama laba latviešu valodas prasme. Materiālā ietverti gan izziņas teksti, aktīvas saites uz dziesmām, video un dziesmu teksti, jautājumi materiāla dziļākai izpratnei, gan arī vārdi un termini vārdu krājuma paplašināšanai.
Nu ko, lai sākas dziedošā ekspedīcija Latvijas vēsturē!

Saite uz materiālu

Latviešu valoda

Latviešu valoda ir dzimtā valoda aptuveni 1,5 miljoniem cilvēku. No tiem 1,38 miljoni dzīvo Latvijā, bet pārējie ASV, Krievijā, Austrālijā, Kanādā, Lielbritānijā, Vācijā, Lietuvā, Igaunijā, Zviedrijā, Brazīlijā un nelielā skaitā arī citās valstīs.


Latviešu valoda pieder indoeiropiešu valodu saimei un kopā ar lietuviešu valodu veido baltu valodu grupu.


Latviešu valodā ir trīs dialekti - lībiskais dialekts, vidus dialekts un augšzemnieku dialekts. Latviešu literārās valodas pamatā ir vidus dialekts.